Jak rozpoznać i wyleczyć grzybicę paznokci?

Grzybica stanowi jeden z najczęstszych problemów chorobowych paznokci – to infekcja, którą najlepiej zwalczyć szybko i skutecznie, aby nie doprowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji i trudnych w leczeniu powikłań. Jak wyleczyć grzybicę paznokci, aby zapobiec nawrotowi choroby i jak właściwie rozpoznać ten stan, by wiedzieć, co robić dalej?

Grzybica paznokci – jak rozpoznać ten problem?

Grzybica paznokci, inaczej onychomikoza, to dolegliwość wywołana przez różne rodzaje grzybów. Najczęściej są to dermatofity (Trichophyton rubrum lub Trichophyton mentagrophytes), ale zdarzają się także przypadki wywołane przez drożdżaki czy pleśnie. Czy ich obecność na skórze jest czymś dziwnym i patologicznym? Nie – to drobnoustroje, które znajdują się na powierzchni skóry, ale w konkretnych warunkach mogą wywołać infekcję. Ale jak wygląda grzybica paznokci u nóg? Istnieje bowiem wiele podobnych infekcji, których źródło będzie zgoła inne.

jak wygląda grzybica paznokci

Jak wygląda grzybica paznokci?

• – Paznokieć objęty grzybicą robi się matowy.
  • – Następują zmiany w obrębie koloru paznokcia – może być bardziej biały, szary czy żółty (zamiast przezroczysty).
  • – Zdarzają się zaburzenia kształtu płytki paznokcia, na przykład wyraźne nierówności i pęknięcia.
  • – Paznokieć może wydzielać nieprzyjemny zapach.
  • – Miejscowo dochodzi do odklejania się paznokcia od łożyska.
  • – W skrajnych przypadkach może dojść do rozmiękczenia paznokcia.
  • – Skóra wokół paznokci może być obolała i zaczerwieniona.

Profilaktyka grzybicy paznokci

Jakie dolegliwości sprzyjają rozwojowi grzybicy?

Najczęstsze choroby zwiększające ryzyko wystąpienia grzybicy paznokci to:

• – problem hormonalne (zbyt wysoki lub zbyt niski poziom niektórych hormonów w organizmie);
  • – cukrzyca;
  • – zaburzenia krążenia;
  • – choroby autoimmunologiczne.

jak wyleczyć grzybicę paznokci

Jakie dolegliwości sprzyjają rozwojowi grzybicy?

1. Na basen zawsze zabieraj ze sobą klapki.
2. Zmieniaj obuwie na obiektach sportowych, np. siłowni.
3. Regularnie zmieniaj ręcznik kąpielowy i nie dziel go z nikim.
4. Dbaj o higienę swojego obuwia.
5. Nie korzystaj z cudzych obcinaczy do paznokci, pilniczków czy pumeksu.

Co, gdy na profilaktykę jest już za późno? Leczenie grzybicy paznokci

Zdarza się, że mimo dbania o higienę pojawiają się zmian grzbiczne w obrębia paznokcia – wtedy należy jak najszybciej wdrożyć skuteczne leczenie. Jak leczyć grzybicę paznokci, aby faktycznie się jej pozbyć? Do tradycyjnych metod leczenia grzybicy należą maści, żele czy spraye zawierające np. mikonazol czy cyklopiroks, grzybobójcze substancje. Istnieją także leki, które przyjmuje się doustnie, a terapia nimi trwa do 3 miesięcy.

Wszystkie te metody wymagają od chorego zaangażowania i regularności, są też długotrwałe i nie powodują szybkiego zniwelowania dyskomfortu. Jeden z niepożądanych efektów to też stosunkowo wysokie ryzyko nawrotu grzybicy – dlatego w Tesoro Clinic zalecamy naszym pacjentom laserowe leczenie grzybicy – dużo szybszy i bardziej skuteczny, a do tego trwały sposób pozbycia się tej choroby paznokci. Na czym dokładnie polega ten zabieg i jakich efektów można się po nim spodziewać?

jak leczyć grzybicę paznokci

Laserowe leczenie grzybicy – co musisz o nim wiedzieć?

Laseroterapia w przypadku grzybicy daje praktycznie natychmiastowe efekty i zapobiega nawrotowi choroby. Jak się do niej przygotować? Tydzień przed zabiegiem zrezygnuj z zabiegów, które mają na celu złuszczanie skóry, a 4 tygodnie przed laserem unikaj opalania się oraz wizyt na solarium. Tuż przed zabiegiem dokładnie umyj miejsce, którego będzie on dotyczył, aby zachować higienę oraz pozbyć się z powierzchni skóry wszystkich kosmetyków. Poza tym nie musisz się niczym przejmować – po wyjściu z gabinetu Twój problem przestanie istnieć, a ty będziesz mógł wrócić do codziennych spraw bez uciążliwego dyskomfortu. Jak wyleczyć grzybicę paznokci raz a dobrze? Zdecydowanie – laserem.